BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, August 31, 2009

13!!

13??? Bagi sesetengah orang, no 13 ni membawa maksud yang tak berapa elok. Betul ke tak...wallahualam. Tapi, bagiku no 13 ni agak unik tahun ni. Kenape? Sebab tahun ni merupakan kali ke-13 aku berpuasa. Nape...tak percaya? Percayalahh(mcm lagu CT jer ek). Aku mula berpuasa pada tahun 1997. Haa!!!Umur 18 tahun baru nak berpuasa?? Mungkin itu lah persoalan yang bermain2 dalam minda sesetengah orang. Tapi, itu lah realitinya. Eh...itupun kira awal tau...kalau ikut masa tu 'umur' ku baru 1 tahun.. Mana ada orang lain puasa mula umur 1 tahun hehehe... Sebenarnya, sebab aku memeluk Islam ketika berusia 18 tahun. Pasal tu la umur 18 tahun baru mula berpuasa.
Bila dikenang kembali masa mula2 puasa dulu banyak juga dugaannya. Yelah...'first time' kata orang. Letih...Bab lapar tu boleh hadapi lagi, tapi bab dahaga...mak aih...rasa macam tak sanggup je. Air longkang pun nampak sodap hehe... Ada sekali tu, tengah dalam kereta menghala ke Alor Star, tiba2 ternampak lori Majlis Daerah tengah siram pokok bunga kat tengah2 highway. Nampak sedap sangat..Kalau boleh nak je pergi tadah mulut kat situ. Masa tu tengahari buta pulak. Dalam hati dok berkata2,"ish...kalau dapat, sedap nih!" Nasib baik la, iman tu masih kuat. Teruk gak la rasanya dalam seminggu dua tu. Tapi, lama2 dah ok la. Bak kata pepatah, Alah bisa tegal biasa...
Ramadhan kali ni bermakna 13 kali la aku dapat merasai nikmat berpuasa. Alhamdulillah. Ku mohon agar Allah beri kekuatan dan ketabahan padaku dan seluruh umat Islam dalam mengerjakan ibadah puasa ini. Tapi ada satu persoalan di mindaku..."mampu ker aku khatam Quran kali ni?" Terasa macam 'payah' sikit nak capai matlamat tu kali ni. Ni dah hampir separuh puasa, helaian Quran tu masih tebal lagi untuk sampai ke hujungnya... Hmmm...aku cuba. Masa tengah study dulu, sempat juga la aku khatam. Tak lah tiap kali ramadhan, tapi boleh laaaa. Yela..baca pun tak berapa nak lancar lagi. Tapi, aku percaya, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan dan Allah sentiasa membantu.
Tapi kan, ada satu 'kejayaan' yang aku nak kongsi dengan korang nih. Setakat hari ni...aku berjaya melawan nafsu untuk ke Pasar Ramadhan... Yahuuu...Bukan senang weh nak menghalang kaki dari melangkah ke situ. Macam2 ada... Tapi, aku dah cakap kat suami, kalau boleh tahun ni aku tak nak pergi. Bukan nak boikot, tapi nak berjimat. Dalam masa yang sama nak gak cuba didik nafsu tu agar jangan cepat mengalah pada 'godaan' makanan dan minuman yang pelbagai tu. Insyaallah, akan ku cuba. Setakat ni, hari2 masak. Awal2 puasa dulu, mak yang masak. Sekarang kakak pula hehehe... Jimat & yang paling penting... SODAP...
Sebelum nak 'chow', nak ucap le Selamat Berpuasa pada kengkawan dan seluruh umat Islam...(lambat skit wish, tp bak kata omputeh "Better late than never") dengan ucapan, " Apa menu berbuka hari nih?"

0 comments: